Τη Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες των τάξεων Ε΄ και ΣΤ΄ του Δημοτικού Σχολείου Δοκιμίου πραγματοποίησαν εκπαιδευτική εκδρομή στο Αιτωλικό, συνοδευόμενοι από τους δασκάλους τους: τη Μαρούση Βασιλική (Ε1), τη Σαμαρά Ελένη (Ε2), τον Τσέλιο Ευστάθιο (ΣΤ1) και τον Κωστακόπουλο Νικόλαο (ΣΤ2), καθώς και από τις εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων Αμπλιανίτη Παρασκευή (Αγγλικών) και Γεωργία Δούκα (Εικαστικών) και από τη Σχολική Νοσηλεύτρια Τσιγαρίδα Τρυφαίνια.
Πρώτος σταθμός της επίσκεψης ήταν το Μουσείο Αλιείας. Ένα μουσείο μοναδικό στο είδος του, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα μυστικά της λιμνοθάλασσας και να εντρυφήσουν στην εντυπωσιακή της πανίδα, καθώς και στη σχέση της λιμνοθάλασσας με τους ανθρώπους του Αιτωλικού διαχρονικά, τόσο μέσω του οπτικοακουστικού υλικού που παρουσιάστηκε, όσο και παρατηρώντας τα πλούσια εκθέματα. Η παρουσίαση – εντυπωσιακή και ιδιαίτερα κατατοπιστική – από την επόπτρια του Μουσείου, κ. Ευγενία Τσίντζου Πλεξίδα, έναν άνθρωπο πραγματικό λειτουργό του πολιτισμού, συνέβαλε καθοριστικά στην κατανόηση της αξίας της λιμνοθάλασσας ως ζωντανού οικοσυστήματος αλλά και πολιτιστικού πόρου.



Η συγκεκριμένη επίσκεψη προσέφερε στους μαθητές ένα σύνολο σημαντικών παιδαγωγικών ωφελειών:
- περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, μέσα από την αναγνώριση των ειδών που φιλοξενεί η λιμνοθάλασσα και των ιδιαίτερων συνθηκών που τα προστατεύουν,
- κατανόηση της αλληλεπίδρασης ανθρώπου – φύσης, αφού διαπίστωσαν τον τρόπο με τον οποίο οι κάτοικοι αξιοποιούσαν διαχρονικά τον φυσικό πλούτο του τόπου,
- εξοικείωση με παραδοσιακές πρακτικές και επαγγέλματα, μέσα από την παρατήρηση εργαλείων, τεχνικών και ιστορικών αντικειμένων αλιείας.
Ακολούθησε σύντομη πεζοπορική περιήγηση στην πόλη του Αιτωλικού και ειδικότερα στον παραθαλάσσιο δρόμο, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν το κάλλος της λιμνοθάλασσας από κοντά. Η άμεση επαφή με το φυσικό τοπίο ενίσχυσε τη βιωματική μάθηση, καθώς οι μαθητές παρατήρησαν με τα ίδια τους τα μάτια όσα είχαν μόλις διδαχθεί στο Μουσείο. Παράλληλα, η πεζοπορία λειτούργησε ως υπαίθριο μάθημα γεωγραφίας, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και τοπικής ιστορίας.


Ιδιαίτερη στάση έγινε στο Πάρκο Υδρόβιων Πουλιών στο Λιμανάκι Αιτωλικού, όπου οι μαθητές μπόρεσαν να παρατηρήσουν σπάνια και εντυπωσιακά είδη πουλιών που βρίσκουν καταφύγιο στη λιμνοθάλασσα.


Μέσα από την ξενάγηση και την παρατήρηση:
- ανέπτυξαν δεξιότητες ορνιθολογικής παρατήρησης,
- κατανόησαν την ανάγκη προστασίας των υγροτόπων ως χώρων αναπαραγωγής και διατροφής σημαντικών ειδών,
- αντιλήφθηκαν τη σπουδαιότητα της βιοποικιλότητας για την ισορροπία ενός οικοσυστήματος.
Η επαφή αυτή με το φυσικό περιβάλλον συνέβαλε στην καλλιέργεια οικολογικής συνείδησης και στην ενίσχυση της υπευθυνότητας απέναντι στη φύση.
Η εκδρομή ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη στο Μουσείο Χαρακτικής Βάσως Κατράκη, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να πληροφορηθούν για τη ζωή και το έργο της σπουδαίας Αιτωλικιώτισσας χαράκτριας. Η ξενάγηση υπήρξε καθηλωτική, καθώς πραγματοποιήθηκε από τον κ. Σωτήρη Γερμανό, ο οποίος έζησε από πολύ κοντά τη μεγάλη δημιουργό και παρουσίασε το έργο της με μοναδικό πάθος και γνώση.



Η επίσκεψη αυτή παρείχε στους μαθητές ουσιαστικά πολιτιστικά οφέλη:
- εξοικείωση με την τέχνη της χαρακτικής, ιδιαίτερα με την πρωτοποριακή τεχνοτροπία της Κατράκη στην πέτρα,
- αισθητική καλλιέργεια, μέσα από την παρατήρηση αυθεντικών έργων υψηλής καλλιτεχνικής αξίας,
- κατανόηση της δύναμης της τέχνης ως μέσου κοινωνικής έκφρασης, αφού πολλά από τα έργα της Κατράκη μεταφέρουν έντονα μηνύματα για την ελευθερία, την αξιοπρέπεια και την ανθρώπινη εμπειρία,
- εμπλουτισμό της πολιτιστικής τους παιδείας, μέσα από τη γνωριμία με μια διεθνώς καταξιωμένη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα.
Η εκδρομή υπήρξε συνολικά μια όμορφη και πλούσια εμπειρία, γεμάτη γνώση, ιστορία και πολιτισμό, αλλά και φύση!
Οι μαθητές επέστρεψαν με ενθουσιασμό, έχοντας αποκομίσει πολύτιμες εικόνες και πληροφορίες από κάθε στάση της επίσκεψης. Η επαφή τους με μουσειακούς χώρους, η παρατήρηση του φυσικού τοπίου και η γνωριμία με την τοπική πολιτιστική κληρονομιά συνέβαλαν ουσιαστικά στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς τους και στον εμπλουτισμό της μαθησιακής διαδικασίας.
Το σχολείο μας εκφράζει θερμές ευχαριστίες προς τις διοικήσεις των εν λόγω μουσείων, καθώς και προς όλους όσοι συνέδραμαν με οποιονδήποτε τρόπο στη δημιουργία αυτών των κυψελών πολιτισμού στον τόπο μας.
Ιδιαίτερες ευχαριστίες απευθύνονται προς την επόπτρια του Μουσείου Αλιείας, κ. Ευγενία Τσίντζου Πλεξίδα, και τον υπάλληλο του Μουσείου Χαρακτικής, κ. Σωτήρη Γερμανό, για τις εμπεριστατωμένες και ζεστές ξεναγήσεις τους.
Ομοίως, ευχαριστούμε τη διευθύντρια του σχολείου, τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, τους γονείς των μαθητών και, κυρίως, τους ίδιους τους μαθητές για την ενεργό συμμετοχή, το ενδιαφέρον και την άψογη συμπεριφορά τους.