kk8
Δράσεις Η ζωή στο Σχολείο Κοινωνία Πολιτισμός

Η Βιβλιοθήκη μας ζωντανεύει

Στο Δημοτικό Σχολείο Δοκιμίου πραγματοποιήθηκε μια ιδιαίτερα σημαντική παιδαγωγική δράση, στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές του Τμήματος Ένταξης και του Τμήματος ΖΕΠ, συνοδευόμενοι από την εκπαιδευτικό του Τμήματος Ένταξης Παπατρέχα Αικατερίνη και την εκπαιδευτικό του Τμήματος ΖΕΠ Νάσια Καραγιάννη. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στον χώρο της σχολικής βιβλιοθήκης, ως αναγνώριση της προσπάθειας, της συνεργασίας και της σταθερής προόδου των μαθητών.

Κατά τη διάρκεια της δράσης, οι μαθητές διάβασαν το παραμύθι «Ο Λουκουλός τρώει παπαρούνες» του Ευγένιου Τριβιζά. Ακολούθησε συζήτηση παιδαγωγικού χαρακτήρα, η οποία επικεντρώθηκε σε έννοιες όπως η αξία της ελευθερίας, ο σεβασμός προς τα ζώα και η ανάγκη να ζουν στο φυσικό τους περιβάλλον. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στο στοιχείο της αλληλοβοήθειας ανάμεσα στα ζώα του παραμυθιού, το οποίο συνδέθηκε με την καθημερινή σχολική πραγματικότητα, ενισχύοντας στα παιδιά τη σημασία της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της συνεργασίας.

Οι μαθητές είχαν επίσης την ευκαιρία να αξιοποιήσουν το πλούσιο υλικό της σχολικής βιβλιοθήκης, μέσω στοχευμένων εκπαιδευτικών παιχνιδιών. Οι δραστηριότητες αυτές ενίσχυσαν βασικούς μαθησιακούς και κοινωνικοσυναισθηματικούς τομείς και συνέβαλαν ουσιαστικά στην επίτευξη τόσο βραχυπρόθεσμων όσο και μακροπρόθεσμων στόχων των Εξατομικευμένων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων τους , προωθώντας τη συνεργασία, την αυτοπεποίθηση, την ενσυναίσθηση και τις δεξιότητες κοινωνικής αλληλεπίδρασης, παράλληλα με τη γνωστική, γλωσσική και κινητική ανάπτυξη.

Η ανάγνωση του παραμυθιού «Ο Λουκουλός τρώει παπαρούνες» αποτέλεσε τον πυρήνα της δραστηριότητας φιλαναγνωσίας και προσέφερε πολλαπλά οφέλη στους μαθητές. Μέσα από την ακρόαση και την επαφή με το λογοτεχνικό κείμενο, τα παιδιά ενίσχυσαν την ακουστική κατανόηση, καθώς κλήθηκαν να παρακολουθούν την πλοκή, να αναγνωρίζουν χαρακτήρες και να κατανοούν αλληλουχίες γεγονότων. Παράλληλα, η συζήτηση για το περιεχόμενο του παραμυθιού και τα ζώα που εμφανίζονταν σε αυτό διεύρυνε σημαντικά το λεξιλόγιό τους, με νέες λέξεις, έννοιες και εκφράσεις που ενσωματώθηκαν στην καθημερινή γλωσσική χρήση.

Η αξιοποίηση των εκπαιδευτικών παιχνιδιών της βιβλιοθήκης πρόσφερε στους μαθητές ευκαιρίες για ολιστική ανάπτυξη. Μέσα από δραστηριότητες όπως το Scrabble, τα puzzle, το BrainBox με άγρια ζώα, τα παιχνίδια μνήμης και παρατηρητικότητας, το παζλ αρίθμησης και το υλικό λεπτής κινητικότητας, ενισχύθηκαν η γλωσσική εξέλιξη, η φωνολογική επίγνωση και το λεξιλόγιο. Παράλληλα, καλλιεργήθηκαν δεξιότητες όπως η οπτικοχωρική αντίληψη, η συγκέντρωση, η παρατηρητικότητα, η μνήμη, η επίλυση προβλημάτων, ο οπτικοκινητικός συντονισμός και η λεπτή κινητικότητα. Επιπλέον, οι μαθητές ανέπτυξαν περιβαλλοντική ευαισθησία, καθώς γνώρισαν άγρια ζώα και είδη που βρίσκονται σε κίνδυνο.Στο πλαίσιο της δραστηριότητας, οι μαθητές συμμετείχαν επίσης σε συνεργατικό επιτραπέζιο παιχνίδι, το οποίο αφορούσε την απελευθέρωση φυλακισμένων ζώων. Το παιχνίδι αυτό προώθησε τη διαδραστική συμμετοχή, ενίσχυσε την κατανόηση της έννοιας της ελευθερίας, ενώ παράλληλα προώθησε την κοινωνική αλληλεπίδραση, την ομαδικότητα και τη λήψη αποφάσεων σε ομάδα.

Παράλληλα, έγινε εκπαίδευση στους κανόνες λειτουργίας της βιβλιοθήκης, όπως η ήρεμη κίνηση στον χώρο, ο χαμηλός τόνος φωνής, ο σεβασμός στα βιβλία και στο υλικό, η τακτοποίηση των αντικειμένων και η ευγενική αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών.

Στο τέλος της δράσης, οι μαθητές δημιούργησαν ζωγραφιές εμπνευσμένες από το παραμύθι και τις εμπειρίες της ημέρας. Η ζωγραφική λειτούργησε ως δημιουργικό μέσο έκφρασης, ενισχύοντας τη φαντασία, τη συναισθηματική αποφόρτιση, την παρατηρητικότητα και την αυτοέκφραση. Παράλληλα, καλλιεργήθηκαν δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και ενισχύθηκε η αυτοπεποίθηση των παιδιών μέσα από την παρουσίαση των έργων τους σε συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.

Ο χώρος της σχολικής βιβλιοθήκης αποδείχθηκε εξαιρετικά σημαντικός για την υλοποίηση της δράσης, καθώς προσφέρει ένα ήρεμο, οργανωμένο και φιλόξενο μαθησιακό περιβάλλον που ενθαρρύνει τη συγκέντρωση, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία. Παράλληλα λειτουργεί ως σημείο συνάντησης, συνεργασίας και ένταξης όλων των μαθητών, ανεξαρτήτως μαθησιακού προφίλ. Η πρόσβαση σε ποικιλία βιβλίων και εκπαιδευτικών υλικών ενισχύει τη φιλαναγνωσία, την ανάπτυξη γλωσσικών δεξιοτήτων και την καλλιέργεια θετικών μαθησιακών εμπειριών. Η βιβλιοθήκη λειτουργεί ως χώρος συνύπαρξης και ένταξης, υποστηρίζοντας ουσιαστικά τις ανάγκες όλων των μαθητών και ενισχύοντας τη συνολική εκπαιδευτική διαδικασία.

Οι μαθητές, ενθουσιασμένοι από την εμπειρία, ανακοίνωσαν με χαρά ότι ανανεώνουν τη συνάντησή τους στη βιβλιοθήκη, έναν χώρο που έχει πλέον καθιερωθεί ως κέντρο δημιουργικότητας, συνεργασίας και κοινής μαθησιακής πορείας.

kk2

kk10

kk7

kk11 1

kk9

kk6

kk1

kk3

kk4

kk5